Een voorstelling, film of boek kan een indruk achterlaten die je wilt delen met andere mensen. Een boekenclub, filmforum of een gesprekje met vrienden kan je de kans geven alle opvallende details uit de betreffende voorstelling of film de revue te laten paseren, maar soms is het nog leuker om je mening vast te leggen in een kort artikel: een recensie.

Schrijven van een recensie

Rustig nadenken over wat je nou eigenlijk hebt gezien en systematisch de belangrijke punten verwoorden en er een oordeel aan verbinden kan wat je hebt beleefd een meerwaarde geven.
Daarbij kan je er andere geïnteresseerden soms ook nog mee verder helpen in hun keuze om ergens al dan niet heen te gaan.

Recensie schrijven

Hierna volgen een aantal aandachtspunten die voor het schrijven van een recensie van belang kunnen zijn.

Wat is een recensie

Wikipedia beschrijft een recensie als volgt:

Een recensie is een (kritische) bespreking van een boek, film, videospel, toneelvoorstelling, muziekuitvoering of enige andere culturele uiting, veelal gepubliceerd in een krant of tijdschrift of op het internet.

De persoon die een recensie schrijft, noemt men een recensent.

Waaruit bestaat een recensie

Een recensie is in principe niet alleen een samenvatting van een voorstelling. Een recensie moet geschreven worden als een betoog. De lezer wordt verduidelijkt wat jij gezien hebt, wat je opvallend vond en wat je mening hierover is.

Een recensie bestaat uit de volgende onderdelen:

1. Beschrijving
  2. Beredenering
  3. Oordeel / stelling
<br />
<h3>Beschrijving</h3>
<br /> In helder en beeldend taalgebruik wordt concreet, direct en in korte zinnen  beschreven waar de voorstelling, het boek of de film over gaat. Houd hierbij  rekening met de doelgroep waarvoor de recensie geschreven wordt. Het maakt  verschil of je schrijft voor krantenlezers, kenners of jongeren. Hier pas je  tekst en taalgebruik op aan. Voor een meer algemeen publiek zoals krantenlezers  kan eenvoudig taalgebruik bijvoorbeeld de voorkeur hebben boven vaktaal en  terminologie of is het gebruikelijk deze termen direct ook te verklaren. Wanneer  de lezer bepaalde voorkennis zou moeten hebben kan hier uiteraard ook rekening  mee gehouden worden en kunnen gebruikelijke termen eventueel wel zonder verdere  verklaring gebruikt worden. Blijf in alle gevallen alert en houdt je beschrijving  begrijpelijk.<br /> <br />
<h3>Beredenering</h3>
<br />
Stel vast of er in de voorstelling, het boek of de film iets is voorgekomen wat  je heeft geraakt.<br /> Dit kan iets zijn wat bijzonder interessant, pakkend of mooi was. Dit kan ook  iets zijn wat je duidelijk niet gepast, boeiend of goed hebt gevonden. Wat is  je bijgebleven en wat kan je hierover vertellen. Beschrijf het betreffende  onderwerp of onderdeel en geeft je mening erover. Wees duidelijk over de reden  van deze beoordeling en zorg dat de lezer mee kan gaan in jouw waarneming en  beoordeling zodat jouw besluitvorming transparant is.<br /> <br /> De lezer kan op deze wijze vaststellen of wat jij gezien hebt voor hem of haar  dezelfde waarde zou kunnen hebben. Hij/zij zal vaststellen in hoeverre hij/zij  mee wil gaan in jouw oordeel.<br /> <br /> Gebruik voor het beschrijven van opvallendheden de context waarin het zich  afspeeld zodat de lezer zich een voorstelling kan maken en/of kan vergelijken  met datgeen wat hij/zij al wel kent. Zo kan er een vergelijking gemaakt worden  met eerdere producties uit hetzelfde genre, van dezelfde maker/schrijver uit  dezelfde tijd of het kan juist vergeleken worden met hedendaagse producties. <br />

Oordeel/Stelling

Stel vast wat je van de voorstelling vond en noem dit. Raad je aan om ook naar de voorstelling te gaan of vind je het niet de moeite waard. De beoordeling wordt tegenwoordig ook vaak vastgelegd in de vorm van sterren. Zo ziet de lezer in één oogopslag of het een positieve of negatieve recensie betreft.

Zelf aan de slag

Recensie schrijven Over alles wat je ziet kan je iets schrijven. Je kan altijd je oordeel vaststellen en het voor jezelf houden of ergens plaatsen. Wil je graag bezig gaan met je eigen schrijftalent en wil je oefenen met het schrijven van recensies over dans, muziek of theater?

Het CJP (Cultureel Jongeren Paspoort) geeft je de mogelijkheid een voorstelling bij te wonen en daarbij een workshop te volgen om als een recensist naar deze voorstelling te kijken.
Je krijgt uitleg en begeleiding van professionals op een laagdrempelige manier.

Hou de site van CJP in de gaten. Het is zeker een aanrader!