1 dec 2007
Zoekmachineoptimalisatie: analyseer je concurrenten
Één van de meest verhelderende dingen die je kunt doen is het analyseren van je concurrenten. Door je concurrenten te analyseren kunnen je zwakke punten naar voren komen en je ogen geopend worden voor nieuwe kansen in jouw industrie. Dit geldt ook voor het Internet, en in het bijzonder voor zoekmachineoptimalisatie. Waarom staan je concurrenten hoger in de zoekmachine voor bepaalde zoektermen? Welke programmeertechnieken, inhoud, en link building strategieën gebruiken zij om die hoge ranking te krijgen? Beantwoord die vragen en je bent één stap dichterbij om hoger te ranken en het Internetverkeer en verkoopverkeer naar jouw site te krijgen.
Wie moet je analyseren?
In veel branches zullen honderden directe concurrenten, en veel meer indirecte concurrenten hebben. Je kunt natuurlijk niet alle concurrenten analyseren, hou het bij het analyseren van maximaal tien concurrenten. Het doel van concurrentieanalyse is het verbeteren van je bedrijf en verkoop.Waarschijnlijk ken je al enkele van je concurrenten. De sites van deze concurrenten zijn de eersten die je toevoegt aan je lijst van "te onderzoeken websites". Je vult de lijst aan met websites die consistent hoog staan in de zoekmachine voor zoektermen gerelateerd aan jouw branche.
Welke informatie moet je verzamelen?
Er zijn zeer veel manieren die gebruikt kunnen om je concurrentie te meten. De zes manieren hieronder kunnen al een aardige indicatie geven waarom een website hoog in de zoekmachine staat:- Leeftijd van de website – de leeftijd van een site wordt over het algemeen beschouwd als één van de top vijf van meest invloedrijke factoren op het hoog ranken in de zoekmachine. Hoewel het iets is wat buiten je macht ligt, is het handig om te weten waarom een website uit 2001 hoger in de zoekmachine staat dan een beter site uit 2007. Je kunt de geschiedenis van een website zien door bv. de Wayback Machine te gebruiken.
- Y! Links - het aantal backlinks dat de domeinnaam heeft in Yahoo. Zoals je waarschijnlijk al weet, is de hoeveelheid en kwaliteit van de links die naar jouw website verwijzen extreme belangrijk bij het bepalen hoe hoog jouw website rankt in de zoekmachine. Door te kijken naar de inkomende links naar de websites van je concurrenten, kun je erachter komen hoe zij hun website hoog in de zoekmachine hebben gekregen. Bijvoorbeeld, als alle producten van je concurrenten van commentaar worden voorzien op een populaire blog binnen jouw branche, dan is de kans groot dat die blog ook jouw producten van commentaar wil voorzien (gratis publiciteit en kwalitatieve inkomende links).
- Aantal geïndexeerde pagina’s - sites die hoog ranken zijn over het algemeen gemakkelijk voor Google, Yahoo, and MSN om te "spideren" en hebben daardoor bijna alle pagina’s in hun indexen. Je kunt het aantal pagina’s dat geïndexeerd is controleren door site:www.jouw-site.nl in het zoekveld in te typen. Door gebuik te maken van sitemaps worden alle pagina’s op de juiste manier geïndexeerd.
- Laatste indexering - dit is de datum wanneer Google voor het laatst de home pagina van jouw site heeft bezoekt. De ideale situatie is dat jouw website elke dag geïndexeerd wordt, maar dit hangt normaal gesproken af van hoe vaak je de inhoud van jouw website wordt ververst. Wanneer je de inhoud regelmatig ververst, dan zou je website minimaal één keer per week moeten worden geïndexeerd. Je kunt de datum van de laatste indexering vinden door op de "Cached" link te klikken naast elk zoekresultaat van Google.
- Home Page pagerank - dit refereert naar de Google Page Rank, een 0-10 score die Google geeft om de waarde van een webpagina te bepalen. Deze pagerank wordt voornamelijk bepaald door de kwaliteit en de kwantiteit van de inkomende links en is een snelle manier om te zien hoe populair een pagina is. Dit is geen maatstaf die aangeeft hoeveel internetverkeer de pagina heeft of hoe hoog het scoort in de zoekmachine! De pagerank kan worden bepaald door de Google Toolbar of de PR Checker.
- Sterkste pagina’s - SEOmoz heft een strongest pages tool , dat de meest (de sterkste) belangrijke pagina’s in een domein opsomt, gebaseerd op het aantal inkomende links en de huidige ranking. Dit geeft je een idee welke inhoud (content) binnen die domein zorgt voor de hoge ranking. Zijn het de populaire blogs? Zijn het de productpagina’s? Of zijn het de pagina’s met kwalitatief hoogwaardige informatie? Welke pagina’s het ook zijn, doe je voordeel er mee en gebruik die pagina’s als richtlijnen voor toevoegingen en wijzigingen op je website.
Gebruik de informatie in je voordeel
Al snel kom je erachter dat de website die je geanalyseerd hebt al enkele jaren bestaan, vaak en goed worden geïndexeerd, en veel kwalitatieve backlinks hebben. Maar, hoe komt jou site hoog in de zoekmachine? Er valt niets te doen aan de leeftijd van je website, maar de rest valt te beïnvloeden: je kunt title tags veranderen zoals je concurrenten dat hebben gedaan, je kunt je site structureren en intern linken zoals zij dat hebben gedaan, je kunt inhoud toevoegen gerelateerd aan onderwerpen waar zij hoog mee scoren, en zeer zeker kun je je link building plan uitbreiden door te bestuderen wat voor hen heeft gewerkt.Conclusie: het begrijpen en analyse van je concurrentie verkort je leercurve en versnelt de groei van je site.
Auteur: JCS (december 2007)